MALAYSIA SASARAN BOM PENGGANAS SELEPAS INDONESIA


Malaysia menjadi sasaran seterusnya puak pengganas selepas kejadian bom berani mati di Indonesia tempoh hari. Bangsar, Solaris dan Bukit Bintang adalah antara lokasi yang disasarkan oleh kumpulan pengganas untuk menyebarkan ketakutan di negara ini. 

Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, pihak berkuasa sedar mengenai ancaman dan sentiasa bersiap sedia untuk sebarang kemungkinan. Beliau berkata, pasukan penguat kuasa kementerian akan bekerjasama dengan pihak polis, sebagai sebahagian daripada usaha-usaha dalam memantapkan keselamatan. 

"Ancaman yang berada di sana dan kami amat menyedari ini, jadi kami bersiap sedia untuk apa-apa kejadian yang mungkin." Di antara tempat-tempat yang mereka menyasarkan termasuk pusat bandar Kuala Lumpur, Bukit Bintang, Publika, Solaris, Hartamas, Bangsar dan The Curve. "Kami juga akan mempertimbangkan mengambil bantuan daripada Kementerian Pertahanan untuk menjamin tumpuan pelancong dan percutian popular jika keadaan memerlukan," katanya selepas merasmikan kempen bendera FT sempena sambutan Hari Wilayah yang akan datang pada 1 Feb, di sini, hari ini. 

Beliau berkata, motif kumpulan ini adalah untuk menjejaskan kestabilan negara yang popular dalam sektor pelancongan dan mewujudkan rasa bimbang netizen, seperti serangan baru-baru ini di ibu negara Indonesia Jakarta. 

Tengku Adnan menggesa orang ramai untuk tampil ke hadapan dengan apa-apa maklumat atau syak tentang apa-apa bentuk aktiviti militan.

Sumber NST